Interview met Rik van STEM Atelier

Gepubliceerd op Dinsdag 14 oktober 2025
rik hostyn stem atelier interview ontmoet infopunt 2025

Sommige kinderen willen in hun vrije tijd vooral met hun handen werken, dingen maken of uitvinden... Waar vroeger grootouders in hun werkplaats zorgden voor technische ontdekkingen, neemt het STEM (Science-Technologie-Engineering-Mathematics) atelier die rol nu over. Rik Hostyn is de bezieler van het STEM-initiatief. De academie brengt jongeren van 10-12 jaar in contact met techniek en programmeren. Rik zijn doel is dan ook om de passie voor STEM en techniek door te geven aan de volgende generatie.


Wat is STEM juist? 

"STEM staat voor Science - Technology - Engineering - Mathematics. In het Nederlands: exacte wetenschappen, techniek/technologie, ontwerp/ingenieurswezen en toegepaste wiskunde/coderen. Het gaat dus niet om 'spraak-stem' of een 'verkiezingsstem'."

Hoe is het STEMatelier ontstaan en wat is het uiteindelijke doel?

"Tijdens mijn loopbaan heb ik onder meer de Techniekacademie opgestart in Zwevegem (2014), aanvankelijk met 12 sessies op woensdagmiddag. Later groeide dit uit tot 107 gemeenten - de eerste en grootste STEM-academie in Vlaanderen.

Sinds mijn pensioen blijft mijn passie voor STEM groot. Daarom ben ik in augustus 2024 gestart met het STEM-atelier Zwevegem: 29 sessies op zaterdagochtend en 2 weekkampen. Wij zijn uniek in Vlaanderen omdat kinderen een heel schooljaar met STEM bezig kunnen zijn (niet tijdens de vakantieperiodes). Het doel is jongeren in contact brengen met STEM; techniek en programmeren in het bijzonder. Het kan een hobby worden, voor anderen een studiekeuze of zelfs een latere loopbaankeuze."

Hoe slaag je erin kinderen te enthousiasmeren?

"Kinderen kunnen in hun vrije tijd kiezen voor sport, kunstacademie of ballet. Maar sommigen willen vooral met hun handen werken, dingen maken of uitvinden. Dat kan bij ons. Waar vroeger grootouders of een werkplaats zorgden voor die technische ontdekkingen, neemt het STEMatelier nu die rol over. We bouwen en programmeren met LEGO-technics, werken met hout, mechanica, elektronica, 3D-printen enzovoort."

Is er succes? Hoe evolueren de inschrijvingen?

"Ons eerste kamp had 12 deelnemers, het laatste kamp was volledig volzet met 20 kinderen.
Het eerste jaar STEMatelier telde 19 deelnemers, dit jaar zijn het er 20 met 5 op de reservelijst.
Op jaarbasis bereiken we zo'n 20 kinderen via het STEMatelier en 40 kinderen via de LEGO-techniek-STEM-kampen."

Voor welke leeftijd is het STEMatelier bedoeld?

"Vooral voor kinderen van 10 tot 12 jaar (5de en 6de leerjaar). De kampen zijn voor 10 tot 14 jaar.
Ons nieuwe project, "STEM-Molen", richt zich op 12- tot 15-jarigen.
Het is de ideale leeftijd: jongeren zijn dan erg ontvankelijk voor STEM. Onderzoek, zoals de internationale Rose-studie, bevestigt dat."

Wat merk je bij de kinderen die deelnemen?

"Ze zijn nieuwsgierig, creatief, onderzoekend en probleemoplossend ingesteld. Wij stimuleren die eigenschappen in elke sessie."

Wat doen de kinderen concreet tijdens een sessie?

"Dit jaar werken ze o.a. met LEGO-technics challenges, LEGO-spike-robot (programmeren), bouwen ze een periscoop in hout,
coderen ze met micro:bit, maken ze een elektronische zaklamp, tekenen en printen ze 3D-objecten, LED-generator, luciferhuisje ...
Vorig schooljaar was er ook een alarmkoffer, windmolen, katrollen, zonnewagentje ...
Daarnaast nemen we deel aan de internationale First Lego League, waar teams opdrachten uitvoeren met LEGO-robots op een grote tafel
met LEGO-objecten in een wereldwijd thema. In de regiowedstrijd bij VIVES nemen zo'n 40 teams deel. De beste mogen naar de landenfinale."

Kan je een concreet voorbeeld geven van een project?

"Vandaag bouwen de kinderen een Small Ball Rotating System:
een systeem waarbij een balletje rondjes blijft maken. Eerst bouwen ze dit manueel, daarna automatiseren ze het met motoren, sensoren en programmering.
Elke ronde wordt geteld en weergegeven op een display, met een geluidje erbij. Later kan er zelfs gestart en gestopt worden met een afstandssensor."

Wat als een kind nog niets van techniek kent?

"Geen probleem. We beginnen altijd met de basis. Kinderen die al een jaar meegedaan hebben, helpen vaak de nieuwelingen.
Bovendien werken we met duidelijke handleidingen, voorbeelden en begeleiding door drie coaches per sessie."

Wie begeleidt de sessies?

"De kampen worden begeleid door studenten, die vooraf een opleiding krijgen van mij.
Het STEMatelier zelf draait op 9 enthousiaste gemotiveerde jonggepensioneerden, onder wie enkele ingenieurs.
Allemaal vrijwilligers met ervaring in STEM/techniek en het begeleiden van jongeren (bv. coach bij de Techniekacademie)."

Zijn er kinderen die later STEM-richtingen kiezen?

"Het STEMatelier bestaat nog maar kort, dus dat zien we nog niet concreet.
Maar Vlaams onderzoek toont aan dat jongeren na STEM-ervaring vaker kiezen voor een hogere STEM-opleiding.
Bij VIVES-Technology is het aantal studenten met 23% gestegen over 2 jaar.
Veel kinderen die vorig jaar deelnamen, vertelden me dat ze "goesting" hebben om in het secundair een STEM-richting te kiezen."

Hoe zie je de toekomst van STEM?

"De nood aan STEM-profielen in Vlaanderen blijft hoog, vooral in de industrie. Er zijn veel open vacatures.
Het Vlaams STEM-actieplan en initiatieven zoals www.stemindevrijetijd.be  zijn daarom essentieel."

Is het financieel haalbaar?

"We zijn gestart zonder budget (dus met eigen middelen), maar kregen al snel steun van de gemeente Zwevegem,
de Stichting Dirk Frimout, hogeschool VIVES en de Zwevegemse vereniging Zwever. Sinds dit schooljaar krijgen we ook steun van VLAIO.
Toch mag de ondersteuning van Zwevegem zeker nog groeien.
Voor sommige kinderen is er een verminderd inschrijvingsgeld via het Huis van het Kind en onze toelage. Alle info staat op www.stematelier.be."

Tot slot: wie ben jij zelf?

"Ik ben industrieel ingenieur elektronica. Ik was docent en opleidingscoordinator bij hogeschool VIVES Technology,
later hoofd van de cel Wetenschapscommunicatie. Ik startte de Techniekacademie (107 gemeenten),
de Vlaamse STEM-Olympiade (op zijn hoogtepunt 64.000 deelnemers), en vele andere STEM-projecten.
Ook bij de Belgische First Lego League en Coderdojo Zwevegem was ik actief.
STEM en techniek zijn mijn passie - en die passie wil ik doorgeven aan de volgende generatie!"

 

 

Piccolo juli 2025

Krant van West-Vlaanderen  1-7-2025

Het Nieuwsblad  12-02-2025

 

Nieuwsbrief "Ondernemen in Zwevegem"

 

 

met de steun van:

             

en de excellente service van: