home

 

STEM project voor kinderen van 12-15 jaar:  STEM-Molen

Het project 'STEM-Molen' heeft als doel jongeren te enthousiasmeren
voor een toekomst in STEM, digitalisering en energie & klimaat.
Er wordt onderzocht hoe een historische windmolen kan worden gebruikt
om elektrische energie op te wekken.
Jongeren tussen 12 en 15 jaar bouwen hun eigen windmolen met LEGO Technics
en automatiseren het proces met micro:bit-technologie.
Het initiatief wordt uitgevoerd i.s.m. Eneco, Luminus en Technopolis
en uitgerold in Zwevegem, Kortrijk en Drongen (De Creatieve STEM).
Het project richt zich op jongeren met een bestaande interesse in STEM,
waarbij jongeren actief betrokken worden via een co-creatieproces.
De sterke motivatie van het STEMatelier draagt het project
en stimuleert de uitvoering ervan :-)

 

Heb je interesse, of wil je inschrijven, stuur dan een berichtje naar rik.hostyn@scarlet.be
Inschrijvingsbedrag 50 euro voor 8 sessies
Locatie jeugdhuis De Brug - Otegemstraat 236
Max. 9 deelnemers - we werken met 3 groepjes


 

Planning 1e semester 2026

  ZWEVEGEM - JEUGDCENTRUM - 10 tot 12 uur
31/1/26 bezoek aan de houten windmolen Zwevegem
uitleg windmolens door Luminus
7/2/26 ontwerp engineering windmolen
14/2/26 bouw windmolen met LEGO-Technics - windtunnel
28/2/26 bouw windmolen onderstel - micro:bit
7/3/26 bouw windmolen wieken - display micro:bit
14/3/26 bouw windmolen frame - generator - spanning meten
21/3/26 bouw windmolen windrichting - stroom meten
28/3/26 eindresultaat - metingen - energie
  KORTRIJK - BIBLIOTHEEK - 10 tot 12 uur
25/4/26 bezoek aan een klassieke windmolen
uitleg windmolens door Eneco
9/5/26 ontwerp engineering windmolen
16/5/26 bouw windmolen met LEGO-Technics - windtunnel
23/5/26 bouw windmolen onderstel - windtunnel - micro:bit
30/5/26 bouw windmolen wieken - display micro:bit
6/6/26 bouw windmolen frame - generator - spanning meten
13/6/26 bouw windmolen windrichting - stroom meten
20/6/26 eindresultaat - metingen - energie

de volgorde van de wokshops kan aangepast worden

 

met de medewerking van: